ClassiCon werd in 1990 opgericht en is tot stand gekomen door Stefan Fischer von Poturzyn, wie op dat moment exclusieve Classic Design-licenties had van ontwerpen van Otto Blümel, Eckart Muthesius, Walter Gropius en Bruno Paul. Komende vanuit de traditionele Vereinigten Werkstätten (Verenigde Workshops) in München, verkreeg ClassiCon de exclusieve licentie-overeenkomst voor de klassieke moderne ontwerpen van Eileen Gray* wereldwijd, die samen met de andere ontwerpers de hoeksteen van de portefeuille vormden. De naam ClassiCon GmbH is een combinatie van de woorden Classic en Contemporary ("Classi" c "Con" tempory), wat stond voor het concept in het begin van haar oprichting.



In 2002 werd Oliver Holy CEO en hij liet een nieuw kantoor in München bouwen om alle divisies onder één gebouw samen te brengen: het magazijn, de showroom en de administratie. De heldere, functionele en tegelijkertijd verfijnde architectuur -de meubelcollectie- is samen met de privé-collectie van moderne kunst een unieke omgeving. Design, architectuur en kunst vormen hier een inspirerende symbiose.De combinatie van klassiek met modern geeft de collectie zijn bijzondere aantrekkingskracht. Deze design objecten vormen een zekere en stabiele lijn van weleer tot vandaag. Formele kwaliteit, functionaliteit, tijdloze esthetiek en onafhankelijkheid van kortstondige trends waren de basis voor nieuwe ontwerpen van jonge ontwerpers. 

Respect voor de individuele ontwerper en zijn werk is een voorwaarde voor marketing klassiekers. Het originele ontwerp moet worden aangepast in overleg met de ontwerper persoonlijk of met de vergunninghouders. Hetzelfde geldt voor nieuwe ontwerpen. Een aantal ontwerpers hebben door de jaren heen bekende modellen voor ClassiCon ontworpen: Herbert H. Schultes, Gioia Meller Marcowicz, Pearson Lloyd, Barber Osgerby, Norway Says, Christoph Böninger, ForUse en anderen.De ontwerpers Konstantin Grcic en Alfredo Häberli hebben zelfs in 2002 en 2003 hun solo-exposities in Milaan gehad. Konstantin Grcic presenteerde 15 jaar geleden zijn eerste meubelontwerpen bij ClassiCon en zijn naam is sindsdien verbonden aan het bedrijf. In 2002, kwam het eerste boek over zijn werk uit - de redacteur was ClassiCon.

De Classic Collection is voortdurend in ontwikkeling. Sinds 2005 worden, in overeenstemming met de licentiegever Aram Designs in Londen, tapijten van Eileen Gray opnieuw in productie gebracht. Vandaag de dag vormen deze een belangrijke sector in het werk van de ontwerper en de moderne look. Deze introductie ging gepaard met een tentoonstelling van de originele ontwerpen, met ingekleurde tekeningen en collages van Eileen Gray.De nabijheid van het oorspronkelijke ontwerp, de kracht van kunst, design en architectuur vormen de identiteit en de houding van het bedrijf.

Een goed voorbeeld van een collecter’s item is een ander ontwerp van Eileen Gray, de E 1027 Adjustable Table. Dit is zelfs wellicht De Klassieker onder de klassiekers. Deze tafel is ingenieus geproportioneerd en haar kenmerkende vormgeving heeft van deze in hoogte verstelbare tafel één van de meest populaire design-iconen van de 20e eeuw gemaakt. De tafel is vernoemd naar het zomerhuis E 1027 “Maison en bord de mer” dat Eileen Gray liet bouwen voor haarzelf en voor haar medewerker/partner Jean Badovici. De geheime codenaam komt ook bij haar vandaan: De E staat voor Eileen, de 10 voor Jean (J is de 10e letter van het alfabet), 2 voor B(adovici) en 7 voor G(ray). Het frame is gemaakt van verchroomd stalen buizen en het blad is gemaakt van helder kristalglas, gerookt grijs glas of zwart gelakt metaal.

Een ander goed voorbeeld is de Bibendum fauteuil, welke absoluut uniek in haar vormgeving is. Nergens in de designgeschiedenis vindt je een fauteuil dat hiermee te vergelijken is. Ondanks haar afmetingen heeft de Bibendum een boeiende en een harmonieuze vormgeving, welke charme en geest verenigd als geen andere fauteuil dat doet. Ze heeft de naam Bibendum ontleend aan –hoe ironsich- het Michelin mannetje, waaraan de vormgeving van de fauteuil doet denken. Ook dit frame bestaat uit verchroomd stalen buizen. De zitting heeft een beuken frame met rubberen banden. De bekleding bestaat uit polyurethaan met gewatteerd katoen en de hoes is gemaakt van stof of leer.
                                       
De barkruk Satish is wederom een klassieker, ontworpen door Eckart Muthesius. De Satish is ontworpen voor het paleis van Maharajah Shri Yeshwant Rao Holkar Bahadur, wie Muthesius ontmoet heeft in 1929. Het paleis was gevestigd in India en was voorzien van de modernste finesses van de westerse levensstijl. Aanwezig waren een biljartkamer, een bar in avantgarde-stijl waarbij de muren glimmend blauw en zilver waren. Gelakte produkten en leer waren dominante materialen.Het frame van de Satish is, net als de vorig beschreven meubelen, gemaakt van verchroomd stalen buizen en de stoffering is van polyurethaan met gewatteerd katoen op een beuken frame. De hoes is bekleed met leer. De Satish is ontworpen in 1931 en is zelfs vandaag de dag nog, meer dan 80 jaar later, een fascinerend en onafhankelijk ontwerp en kan in diverse ruimtes worden toegepast, zowel in een hippe bar als in een restaurant, kantoor of gewoon thuis.




Een vrij nieuw ontwerp welke wij al als een designklassieker beschouwen, is de vloer- en tafellamp Orbis, ontworpen door Herbert H. Schultes in 1994. Het ontwerp met het verchroomde frame, volgt heel mooi de eerdere ontwerpen van Eileen Gray. De lamp is verstelbaar en deze verstelpunten zijn ‘’draadloos’’, wat ervoor zorgt dat hij makkelijk de gewenste lichtstand kan aannemen. Tevens is de Orbis voorzien van een reflector welke ook versteld kan worden, zowel van boven naar beneden als van links naar rechts. De voet en de reflector hebben een afwerking in mat zwart, wit (nieuw) of verchroomd, gecombineerd met verchroomde buizen van de staander en arm.

Een samenwerking met architecten heeft een nieuwe weg voor ClassiCon doen inslaan. Bijvoorbeeld met de firma Sauerbruch Hutton voor het Museum Brandhorst in München. Het museum opende zijn deuren in 2009, met ontworpen meubilair van het architectenduo, die specifiek moest passen in deze architectuur. Drie verschillende zit-oplossingen werden ontwikkeld voor het museum; voor de cafetaria, de foyer, de conferentie- en collegeruimtes alsook voor de loungeruimte. Tijdens de beurs in Milaan in 2010 werden de stoel, samen met de lounge chair uit de serie 'Munich', getoond. De basis van de stoel Munich is gemaakt van massief hout, het frame is gemaakt van stalen buizen met rubberen banden. De bekleding is gemaakt van polyurethaan met polyester vezel voorzien van een hoes van leer of stof. 





Ook de ontwerpen van de jonge ontwerper Sebastian Herkner zijn een succes. Deze hebben meerdere prijzen ontvangen, waaronder de Duitse Design Award in 2011, in de categorie Nieuwkomer. De Bell Table is de winnaar van een Red Dot Design Award en het eerste ontwerp van Herkner welke wordt geproduceerd door ClassiCon. 

Dit ontwerp zet onze perceptuele gewoontes op zijn kop door gebruik van een lichtgewicht, breekbaar materiaal als glas wat als basis dient voor een metalen bovenblad, welke lijkt te zweven boven het glas. Elke tafel is handgemaakt, wat betekent dat kleine bubbels of hobbeltjes in het glas gewenste karakteristieke eigenschappen zijn, wat elk model uniek maakt. De handgeblazen glazen voet is verkrijgbaar in de drie kleuren amethist violet, smaragdgroen en citroengeel. De top is een metalen frame met rond tafelblad van gelakt kristalglas.

ClassiCon staat in voor de hoogste kwaliteit. De ClassiCon-handtekening geeft de garantie dat alleen hoogwaardige materialen en methoden worden gebruikt tijdens de productie - dat deze voldoen aan alle ecologische eisen - en dat elk stuk van het meubilair een strenge kwaliteitscontrole doorstaat. Het logo biedt de garantie dat elke limited edition een authentieke replica van het origineel is, gemaakt met toestemming van de rechthebbenden.
ClassiCon streeft ernaar individuele stukken van grote originaliteit en perfectie te produceren, met de potentie om op een dag een klassieker te worden. Deze meubelen zijn bestemd om begeerde investeringen voor toekomstige generaties te worden.

Deze moderne klassiekers zijn collector's items, niet alleen de meesterwerken van gisteren, maar ook van morgen.

*Alle Eileen Gray producten zijn geautoriseerd door de wereldwijde licentiehouder Aram Designs Ltd, Londen.
01-12-2012
label.back_to_overview

Over ClassiCon

design store
 

Eckhart

Interior Design Concepts & Projects

T: +31(0) 345 - 611 777

E: info@eckhart.nl

 

© Eckhart Group 2017 - sinds 1842